Veelgestelde vragen

Staat uw vraag er niet tussen? Vraag het ons via info@overkapping-plaza.nl

Ik zit op de website maar kan niet kiezen tussen verschillende overkappingen. Wat nu?

Als je twijfelt tijdens de keuze voor een overkapping, helpen we je daar graag bij. Neem contact met ons op om tot de juiste keuze te komen! 

Ik twijfel nog tussen wit crème en mat antraciet. Kan je mij met mijn keuze helpen?

De kleur is geheel naar smaak. Welke kleur staat beter bij het huis en past de kleur wel bij de kozijnen? Crème wit of juist Antraciet. Antraciet heeft als belangrijk voordeel dat vuil van opstotend regenwater minder zichtbaar is op de staanders.

Met welke maten moet ik rekening houden bij het opmeten van de maten voor een terrasoverkapping?

De breedte van de Basic overkapping is 4045 mm, 5045 mm of 6045 mm. Omdat aluminium kan uitzetten bij temperatuurverschillen, adviseren we om 1,5 cm speling te houden aan beide kanten van de overkapping. Het is mogelijk om de overkapping strak tussen de twee muren te plaatsen. Let er wel op dat het plaatsen tussen twee strakke muren invloed heeft op de montagevolgorde in de handleiding.


Als je betonpoeren gebruikt dien je er rekening mee te houden dat deze breder zijn dan de staanders. Ze kunnen dus niet strak langs een muur geplaatst worden. Indien je een staander tegen een muur aan wilt plaatsen, dan zaag je de flens aan één zijde af en boor je twee nieuwe gaten in de flens, zodat je de staander op vier plaatsen vast kunt zetten.

Is de terrasoverkapping op maat te bestellen?

OverkappingPlaza levert de overkappingen alleen in standaardmaten. Het is wel mogelijk om een overkapping in te korten in de breedte en in de diepte tijdens het monteren.

Ik wil een specifieke bestelling doen, maar kan dit niet op basis van de huidige overkappingen. Hoe kan ik mijn bestelling doen?

Alle producten van OverkappingPlaza staan in de webshop weergegeven zoals we deze bij je leveren. Toch nog een vraag? Neem contact met ons op!

Hoe bestel ik online?

Zie de pagina Bestellen om de bestelprocedure te doorlopen om makkelijk en snel een overkapping te bestellen.

Wat is het beste moment om te bestellen?

De webshop is 7 dagen per week en 24 uur per dag bereikbaar om de gewenste bestelling te plaatsen. Bestel wanneer het jou het beste uitkomt, het komt ons altijd goed uit!

Hoe kan ik mijn bestelling volgen?

Na het afronden van de bestelling sturen wij je een bevestigingsmail. Hierna volgt nadat je de bestelling hebt afgerekend nogmaals een mail, waarna we contact opnemen om een afspraak voor de levering in te plannen.

Tijdens de bestelling heb ik iets verkeerd ingevuld, wat kan ik nu het beste doen?

Neem zo snel mogelijk via de Klantenservice mail contact met ons op, zodat wij de bestelling kunnen aanpassen of indien nodig annuleren. Hiervoor is het bestelnummer voor ons belangrijk, om de bestelling makkelijk terug te vinden. Eventueel gemaakte kosten storten wij binnen 7 dagen terug.

Kan ik onderdelen die ik niet nodig heb uit een standaard overkapping verwijderen?

Een standaard overkapping is niet zonder de bijgeleverde onderdelen te bestellen. Als je slechts losse onderdelen nodig hebt, is het goed om te kijken of we die bij accessoires los leveren. 

Op welke manier kan ik mijn bestelling betalen?

OverkappingPlaza ontvangt de betalingen via onderstaande betaaldiensten: iDeal

Ik heb een fout gemaakt tijdens het betalen, wat moet ik doen?

Bekijk voordat je contact met ons opneemt of het bedrag van je rekening is afgeschreven. Neem hierna telefonisch contact op, met het bestelnummer en je rekeningnummer, zodat we je snel en goed kunnen helpen.

Zit het bezorgen bij de prijs inbegrepen?

Voor de bezorging van onze producten werken wij samen met een extern logistiek bedrijf. Door deze samenwerking kunnen wij onze overkappingen altijd tegen de scherpste prijs aanbieden. De kosten voor het vervoer zijn afhankelijk van de bezorglocatie en altijd los van de getoonde prijzen in de webshop. Tijdens het bestelproces worden de daadwerkelijke verzendkosten voor u berekent.

Is afhalen van de producten ook mogelijk?

Dit is mogelijk. De leverancier bezorgt de producten op de juiste wijze om deze schadevrij bij jou thuis te bezorgen. We willen je daarom sterk adviseren om in verband met de garantie de producten door ons te laten bezorgen.

Wanneer ontvang ik mijn bestelling?

Na ontvangst van betaling nemen we contact op om de tijd en datum van aflevering af te spreken. Als de chauffeur onderweg is belt hij om aan te geven hoe laat hij op locatie is.

Monteren jullie direct het product als deze afgeleverd wordt?

Indien je hebt aangegeven dat je bestelling door ons gemonteerd moet worden, monteert een extern montageteam binnen vijf dagen na levering je bestelling, zodat je snel kan genieten van je aankoop!

Op welke dagen bezorgen en monteren jullie?

Na afronding van betaling nemen we contact op om de datum van levering en montage te bespreken. Wij leveren en monteren van maandag tot en met vrijdag.

Kan ik mijn bestelling op een ander adres laten bezorgen?

Als het bezorgadres afwijkt van het factuuradres, is het noodzakelijk dit door te geven tijdens de bestelling.

Kan ik tijdens de vakanties ook mijn bestelling laten bezorgen?

OverkappingPlaza bezorgt doordeweeks, elke week van het jaar.

Kan ik in heel Nederland mijn bestelling ontvangen en laten monteren?

OverkappingPlaza bezorgt en monteert in heel Nederland, met uitzondering van de Waddeneilanden.

Als ik zelf monteer, tot waar wordt mijn bestelling geleverd?

De chauffeur levert de bestelling indien toegankelijk tot de voordeur, mits op de begane grond. Wanneer in overleg de chauffeur jou helpt om het product verderop in de woning of in de tuin te plaatsen, is dit geheel op eigen risico.

Kan ik als ik de montage van de overkapping door iemand anders laat verzorgen, er zeker van zijn dat de gemaakte afspraak van bezorging vaststaat?

Afspraak is afspraak. Echter kan het natuurlijk voorkomen dat er door (onverwachte) problemen met het vervoer vertraging ontstaat, waarbij we je indien mogelijk direct op te hoogte brengen van de nieuwe aankomsttijd. OverkappingPlaza is niet verantwoordelijk voor financiële consequenties die voortkomen uit afspraken die je maakt met derden voor de montage op de dag van levering.

Nadat ik het product ontvangen heb zie ik dat ik de verkeerde maat heb besteld, wat moet ik doen?

Neem contact met onze Klantenservice op, zodat we een afspraak kunnen maken om de overkapping om te ruilen. We rekenen hiervoor transportkosten om de juiste overkapping te bezorgen en de verkeerd bestelde overkapping weer mee te nemen.

Levert OverkappingPlaza altijd binnen drie weken de bestelling?

Wij streven ernaar om je bestelling binnen drie weken te bezorgen. Als we hier van afwijken laten we je dat telefonisch weten nadat de afspraak voor de levering is gemaakt.

Kan ik OverkappingPlaza inzetten voor de montage van de producten die ik wil bestellen?

OverkappingPlaza heeft jarenlange ervaring met een extern montageteam die de overkapping snel en vakkundig plaatst, zodat je snel kunt genieten van je aankoop!

Kan ik na ontvangst de overkapping zelf monteren?

Ja, dit is mogelijk. De overkapping neemt doorgaans de plaats in van het zonnescherm op de gevel van het huis. Als je genoeg ruimte boven de overkapping hebt om een zonnescherm te plaatsen, dan komt vrijwel altijd de hellingshoek van de twee niet overeen. Hiervoor is het dus noodzakelijk om de hellinghoek van het zonnescherm aan te passen.

Is het mogelijk om een overkapping te (laten) plaatsen boven een zonnescherm?

Ja, dit is mogelijk. De overkapping neemt doorgaans de plaats in van het zonnescherm op de gevel van het huis. Als je genoeg ruimte boven de overkapping hebt om een zonnescherm te plaatsen, dan komt vrijwel altijd de hellingshoek van de twee niet overeen. Hiervoor is het dus noodzakelijk om de hellinghoek van het zonnescherm aan te passen.

Wat is het juiste fundament voor een overkapping?

Bij OverkappingPlaza is er de keuze uit twee verschillende kleuren overkappingen, mat antraciet RAL7024 en wit RAL9001. Om de Basic overkapping goed te kunnen plaatsen moet de ondergrond bestaan uit een vlakke en stabiele ondergrond om verzakking te voorkomen. Denk hier aan een terras op betonnen fundering of een juist gebouwde vlonder. Als je de ondergrond niet vertrouwt of zeker wilt zijn dat de overkapping niet verzakt, maak dan gebruik van betonpoeren.

Voor een overkapping adviseren wij altijd betonpoeren of een betonnen fundering. Een overkapping heeft een behoorlijk gewicht en kan dus verzakken bij een onjuiste fundering, betonpoeren zorgen voor de juiste fundering.


Sluit ik de afwatering op elke staander aan?

Dat is mogelijk. De staanders zijn hol en daarom kan het regenwater door elke staander, dit maakt het makkelijk om de best passende oplossing te kiezen.


Verder verloopt de afwatering vanuit de staander rechtstreeks de grond in of kan de afwatering boven de grond uit de staander te laten komen. Hierbij kan je dan kiezen om het water in een grind bak of in een waterton op te vangen.


Hoe moet ik de overkapping onderhouden?

De onderhoudsarme overkappingen hebben weinig onderhoud nodig. Het afnemen met een doek heeft het beste effect om de overkapping de nette uitstraling te laten behouden. Gebruik voor de reiniging nooit schoonmaakmiddelen, warm water is afdoende.

Hoelang gaat een overkapping van OverkappingPlaza mee?

De levensduur van onze overkappingen is exclusief de platen bij goed onderhoud minimaal 20 jaar.

Tijdens het gebruik heb ik de overkapping beschadigd, wat moet ik doen?

Neem contact met ons op zodat wij passend advies kunnen geven. Eventueel benodigde losse onderdelen zijn altijd verkrijgbaar bij ons. Uiteraard zitten hier kosten aan verbonden. 

Is het mogelijk om de overkapping te verplaatsen na de montage?

Dit is absoluut niet ons advies, ook omdat het de garantie in gevaar kan brengen. Wanneer je de overkapping wilt verplaatsen na montage, informeer dan eerst bij ons op welke wijze de garantie van kracht blijft.

Blijft de garantie op een product van OverkappingPlaza van kracht als ik een onderdeel gebruik van een ander merk?

De garantie op een overkapping van OverkappingPlaza vervalt als je een onderdeel gebruikt welke niet aan OverkappingPlaza toebehoort.

Als ik na levering zie dat het product of de producten beschadigd zijn, wat moet ik dan doen?

Als je een beschadigd product ontvangt is het belangrijk om dit zo snel mogelijk (binnen drie dagen) te melden en direct foto’s te maken waarop de schade goed zichtbaar is. Na het ontvangen van de foto’s via info@overkapping-plaza.nl nemen wij contact op om tot een passende oplossing te komen. Monteer de beschadigde producten niet, dan vervalt de garantie en de mogelijkheid om de producten om te ruilen.

Op welke manier is het mogelijk om een klacht door te geven?

Als je een klacht hebt over een product of over onze service, horen wij dit graag per mail met foto’s om de klacht zo goed mogelijk te behandelen.

Wat zijn de voorwaarden voor retourneren?

Voor het retour sturen van een overkapping of onze accessoires is het goed om hierover eerst per mail contact te hebben. Als de chauffeur nog op locatie is kan na een afspraak via de telefoon het product meegegeven worden aan hem. Voor volledige terugbetaling is het van belang dat het product nog in dezelfde staat verkeert als bij ontvangst, - indien redelijkerwijs mogelijk - in de originele verpakking en onbeschadigd. Zie hiervoor verder onze algemene voorwaarden en Ruilen en retourneren.

Op welke wijze kan ik mijn bestelling annuleren?

Als je het verkeerde product bestelt is het mogelijk om dit te annuleren. Mail het bestel- en rekeningnummer naar info@overkapping-plaza.nl en laat ons weten waarom je de bestelling wilt annuleren. Op maat gemaakte producten zijn na bestelling niet meer te annuleren.

Is het mogelijk om de maten op te laten meten door OverkappingPlaza?

Ja, maar het inmeten is niet moeilijk om zelf te doen. Als het externe montageteam langskomt om de maten op de meten voor de overkapping, brengt dat extra kosten met zich mee. Wij adviseren dan ook om zelf de maten op te meten. Mocht dit niet lukken, neem dan contact met ons op.

Is het voor het (laten) plaatsen van een overkapping noodzakelijk om een vergunning aan te vragen?

Er is een aantal standaardeisen om een overkapping te laten plaatsen zonder dat daar een vergunning voor nodig is. Wanneer de overkapping minder dan de helft van de complete tuin beslaat of maximaal 30 vierkante meter is, is het niet nodig om hiervoor een vergunning aan te vragen. Het is niet toegestaan om de overkapping te gebruiken als woning, de overkapping is en blijft een extra ruimte.